torsdag 14. oktober 2010

25 Norgelåtar du måste höra innan du dör

Leelene har av en eller annen grunn fått interesse for norsk musikk.... Jeg aner ikke hvor det kommer fra! :-)   Så her om dagen snekret hun sammen en liste over 25 norske låter "man må høre før man dør". Altså hvis man er svensk og vil ha en innføring i norsk popmusikk de siste 40 årene, så skal man følge denne lista:

1 Neste Sommer - De Lillos 1993
2 Fake Your Beauty - Bertine Zetlitz 2004
3 Eple - Röyksopp 2001
4 Forelska i lærer'n - The Kids 1980
5 Svake mennesker - Gry Jannike Jarlum 1981
6 Nei, så tykk du har blitt - Ole Ivars 1999
7 I've Been Loosing You - A-ha 1986
8 Intet nytt under solen - Åse Kleveland/Ann-Kristin Molvig 1966
9 Sunday People - The Monroes 1983
10 Gummihatt (swing) - Bjelleklang 1994
11 Aldri i Livet - Finn Kalvik 1981
12 Tanta til Beate - Lillebjørn Nilsen 1982
13 Unforgivable Sinner - Lene Marlin 1998
14 Vårsøg - Sigmund Groven 1983
15 Tramp på en Smurf - Trond-Viggo Torgersen 1978
16 Lys og varme - Åge Alexandersen 1984
17 En spennende dag for Josefine - Inger Lise Rypdal 1973
18 Shimmering Warm And Bright - Bel Canto 1992
19 Don't Save Me - Marit Larsen 2006
20 Lenge leve livet - Dollie de Luxe 1984
21 Dum og Deilig - Knutsen og Ludvigsen 1983
22 Noen ganger er det all right - Odd Børretzen og Lars Martin Myhre 1996
23 Ute til lunch - Ute til Lunch 1987
24 Friendly - Jahn Teigen och Anita Skorgan 1983
25 Espen Beranek Holm - Dra til helvete 1981

Man kan se Leelene's komplette analyser her og her.

Selv synes jeg heller man skal lytte på 25 låter av Jean Michel Jarre!


  

lørdag 11. september 2010

Aha!!

Forrige lørdag fikk Leelene en av sine mest etterlengtede konsertopplevelser; selveste A-ha, som spilte på Lerkendal stadion i Trondheim. Leelene har jo vært fan av A-ha siden 2004-5 men har ikke hatt mulighet til å gå på konsert med dem før. I år annonserte de sin avskjedsturné og Leelene trodde da at hun ikke noensinne skulle få se dem live, men hva lå ikke i bursdagspresanghaugen, om ikke billett til konsert i Trondheim?

Klikk på bildene for å se dem større:
  

Leelene har forøvrig fått med seg mange favorittkonserter dette året; først Schlagerfestivalen på våren (svenskenes Melodi Grand Prix), deretter Allsang på Grensen i Halden, deretter Røyksopp og Jean Michel Jarre i Oslo, og så til slutt Morten Hark..... jeg mener, A-ha i Trondheim. Det kunne bare vært en bedre konsertsommer dersom Elvis hadde gjennoppstått, hvis ABBA ble gjenforent og hvis Eilert Pilarm slutta helt å synge.

mandag 16. august 2010

Fil, fil og mer fil

Her i Sverige finnes det mye rart, som jeg ofte påpeker for Leelene (hun mener selvsagt at det er i Norge det er mye rart). Blant annet finnes det en masse melkeprodukter som heter noe med "fil". Her skal jeg forklare hva som finnes og hva det er for noe, fordi det finnes nemlig endel misforståelser.


Fil eller filmjölk
Dette er en tjukk, syrnet melk som likner litt på norsk kulturmelk, men er ikke så syrlig. Filmjölk er omtrent like søt i smaken som vanlig melk. Brukes til å drikke, på frokostblandinger eller som væske i brød og bakst.

Filbunke
Dette er også syrnet melk, som har en litt puddingaktig konsistens. Brukes til frokost eller mellommåltid sammen med frukt eller syltetøy, omtrent som yogurt. 

Långfil
Dette er en ekstra tjukk og ekstra syrlig kulturmelk. Den er så tjukk og seig at man nesten ikke får den ut av kartongen. Mer morsom enn god.

Gräddfil
Dette er det nermeste svenskene kommer rømme, men mange nordmenn tror at gräddfil er det samme som rømme, men det er det ikke! Gräddfil kan nemlig ikke kokes slik rømme kan, og kan derfor ikke brukes til rømmegrøt. Gräddfil kan sammenliknes med rømme når det brukes kaldt. Til varme retter og rømmegrøt må man faktisk bruke creme fraiche. Svenskene har faktisk ikke noe produkt som er eksakt som norsk rømme! Gräddfil må heller ikke forveksles med grädde, som helt enkelt er fløte.

Et helt nytt produkt på det svenske markedet er smetana, som likner mer på rømme enn noe annet svenskene har. Fettprosenten er omtrent den samme som i seterrømme og den kan kokes opp. Smetana er egentlig finsk-russisk. Det er altså smetana dere skal kjøpe i Sverige om dere skal lage rømmegrøt (eller creme fraiche, som har nesten alle rømmens egenskaper, bortsett fra at fettet ikke skilles ut ved koking), ikke gräddfil.

torsdag 12. august 2010

Kjære morfar

For fem dager siden gikk morfar bort. Min snille morfar og Leelenes "svigermorfar". Det føles rart nå som en kjær person som alltid har vært der er borte. Heldigvis gikk det fort og naturlig, og heldigvis fikk jeg mye tid sammen med morfar gjennom hele mitt liv. 84 år er ingen dårlig alder. Egentlig føler jeg at han ikke er borte, men bare er på en lang tur. Det er så mye som "sitter i veggene" at jeg ikke tror morfar blir helt borte for noen av oss. Foruten alle fine minner så vil bilder, ting, rutiner, ja hele hus komme til å minne oss om morfar og holde ham i live.

Når jeg tenker etter, så burde morfar på mange måter være et forbilde, og burde være det ikke bare for meg men for mange andre også. Morfar.....
  • ...var hjelpsom, generøs og snill
  • ...jobbet hardt og mye i slitsomme yrker
  • ...var gift i 61 år med samme kone (verdens beste mormor!)
  • ...hadde gode interesser (nyheter og jakt, for eksempel)
  • ...var familiekjær
  • ...lærte meg å like (og lage til) bastu
Ingenting blir det samme men jeg er veldig glad for at jeg fikk ha min morfar som morfar såpass lenge. Nå skal jeg undersøke om jeg kan få brukt bastulimene som han lagde i sommer men som vi ikke rakk å bruke.......