Den første helga i desember er det alltid julemarked på Norra Berget, en av de to fjelltoppene som omkranser Sundsvall. Selv om det ikke er kommet snø ennå, gikk turen i dag til markedet for å se om det var noe interessant der. Man kunne jo kanskje finne en julegave eller to, eller noe man selv vil ha.
Det som det så ut til å gå mest av, var hjemmelaget sennep og strikkede vanter. Annenhver bod hadde dette, i tillegg til ulike typer brød, lefser og godteri. Det meste er enten hjemmelaget eller laget av små lokale produsenter, f.eks. bønder med eget bakeri. Ellers var det mye julepynt, stearinlys og juggel, som man ikke vet om er koselig eller dustete.
Smaksprøvene hagler, alt fra pølser og sylte til marmelade og knekkebrød. Problemet med smaksprøver er ofte at man begynner å prate med selgeren, og da føler man at man må kjøpe noe, ellers er det uhøflig å bare gå derfra. Så jeg prøver å unngå smaksprøver, så lenge jeg vet at jeg ikke skal kjøpe noe. Hjemmelaget konfekt for eksempel, det kan jeg lage selv og da lar jeg meg ikke lure til å smake på noe fra bodene.
De fleste julegavene som ble innkjøpt fantes i en butikk som holder til i et gammelt hus. De har åpent året rundt men også der var det mye sennep, marmelade, gløgg og stearinlys. Men noe sennep ble det ikke kjøpt i år!
søndag 4. desember 2011
torsdag 24. november 2011
tirsdag 22. november 2011
Vinteren som ikke kommer
Sitter oppe nok en søvnløs natt, og prøver å skrive bort noen av tankene som svirrer i hodet. Tenker på jula som snart kommer, på jobb, på tegnefilmer av Disney som jeg laster ned fra Youtube, på kriminalromaner, og på snøen som ikke kommer. Nå er det 22. november og det er ikke kommet et eneste snøfnugg ennå i Sundsvall. Så vidt jeg har funnet ut, har det ikke snødd noe sted i Sverige ennå, ikke engang lengst nord. Forrige vinter var den kaldeste og mest snørike i Sverige på 100 år, men i år ser vinteren ut til å starte sent. Og jeg som la om til piggdekk i oktober, for å være tidlig ute for en gangs skyld.....
I steden for snø har vi tåke så tjukk som graut. Det er nesten så jeg ikke kan se ned til barnehagen 30 meter unna. De fleste dagene har tåke om formiddagen og på kvelden, men tåka gjør også at det blir ekstra mørkt ute, allerede for 2-3 tida på ettermiddagen.
Det blir ikke mye julestemning av tåke, så jeg håper det kommer masse snø snart, slik at vi kan komme i gang med julegaver og julekaker. For det må vel til i år også!
I steden for snø har vi tåke så tjukk som graut. Det er nesten så jeg ikke kan se ned til barnehagen 30 meter unna. De fleste dagene har tåke om formiddagen og på kvelden, men tåka gjør også at det blir ekstra mørkt ute, allerede for 2-3 tida på ettermiddagen.
Det blir ikke mye julestemning av tåke, så jeg håper det kommer masse snø snart, slik at vi kan komme i gang med julegaver og julekaker. For det må vel til i år også!
søndag 20. november 2011
Brev verdt en månedslønn
Lenge siden jeg har skrevet noe nytt her nå, men det har vært travelt i høst. Og så har det ikke skjedd så mye spennende heller. Men de neste ukene kan bli spennende. Det er nemlig slik at i trappeoppgangen vår har det i to år vært en forferdelig irriterende lyd. En slags trumpetlyd inni veggene, som kommer når noen tapper vann i en kran. Lyden har kommet 5-10-15 ganger per dag, fra 5 sekunder til 1 minutt, og hele døgnet. En veldig irriterende ting som vi har klaget på til utleieren flere ganger.
Lyden kom for første gang for nøyaktig 2 år siden, og nå har alle som bor i trappeoppgaven (syv familier) gått sammen om et krav til utleieren, om å få tilbakebetalt litt penger som erstatning for tort og svie. I følge svensk lov har man nemlig krav på erstatning hvis en feil i huset ikke blir reparert innen rimelig tid. Til tross for gjentatte påminnelser har Din Bostad altså ikke reparert feilen før nå, 24 måneder etter første feilmelding ble sendt.
Kravet er på 10% husleiereduksjon per måned for den tiden lyden har vært her. Omregnet i kroner og øre kan det bety over 15.000 kr for vår del, hvis Din Bostad går med på kravet. Det gjør de nok ikke sånn uten videre, men skulle de krangle, har vi den mektige foreningen for leietakere i ryggen. De har over en halv million medlemmer i hele Sverige. Vi er medlem der, og får gratis advokat og hjelp hvis Din Bostad skulle krangle.
Det blir altså spennende å se om kravbrevet vi nå har sendt blir akseptert. Da kan vi få ut en hel månedslønn i beste fall.
Lyden kom for første gang for nøyaktig 2 år siden, og nå har alle som bor i trappeoppgaven (syv familier) gått sammen om et krav til utleieren, om å få tilbakebetalt litt penger som erstatning for tort og svie. I følge svensk lov har man nemlig krav på erstatning hvis en feil i huset ikke blir reparert innen rimelig tid. Til tross for gjentatte påminnelser har Din Bostad altså ikke reparert feilen før nå, 24 måneder etter første feilmelding ble sendt.
Kravet er på 10% husleiereduksjon per måned for den tiden lyden har vært her. Omregnet i kroner og øre kan det bety over 15.000 kr for vår del, hvis Din Bostad går med på kravet. Det gjør de nok ikke sånn uten videre, men skulle de krangle, har vi den mektige foreningen for leietakere i ryggen. De har over en halv million medlemmer i hele Sverige. Vi er medlem der, og får gratis advokat og hjelp hvis Din Bostad skulle krangle.
Det blir altså spennende å se om kravbrevet vi nå har sendt blir akseptert. Da kan vi få ut en hel månedslønn i beste fall.
Abonner på:
Innlegg (Atom)
