torsdag 29. mai 2008

Rare ting i Sverige

Jeg tror de fleste nordmenn oppfatter Sverige som et land som er nesten helt likt Norge. Men forskjellene er flere og større enn man kan få inntrykk av av å se på Astrid Lindgren-filmer! Skal ta for meg noen av forskjellene i senere innlegg, men her kommer noen ting som jeg merker er rart og anderledes:
  • I Norge er andelen innvandrere 9,7%, mens i Sverige er den på ca 18%, altså nesten en femtedel av befolkningen
  • Blir man arbeidsledig, får man ikke ordentlige dagpenger automatisk. I Sverige bør man nemlig kjøpe en arbeidsledighetsforsikring som kalles a-kasse. Den kan koste 2-3-400 kr i måneden, og må betales av deg selv. Uten den forsikringen får man 320 kr per dag i dagpenger, mens har man forsikringen kan man få opptill 620 kr/dag (men man må ha vært medlem i minst 12 måneder først).
  • I Sverige er alle "feminister" som kjemper for kvinners rettigheter. Man har til og med et politisk parti, Feministisk Initiativ. I Norge er "feminist" nesten et skjellsord som dekker militante mannshatere. Nordmenn er for likestilling, mens i Sverige prater man nesten bare om "kvinners rettigheter", og den debatten pågår hele tiden og overalt, ikke periodevis som i Norge.
  • Det er lettere å prute i butikkene i Sverige, og man kan snike til seg bonuser eller ekstra tjenester. For eksempel kan man få gratis påfyll av kaffe, eller salat og drikke er inkludert i prisen om man spiser på en pizzeria.
  • Svenskene har en times lunchpause, og da skal det spises varm mat, gjerne middag i en kantine eller oppvarmede middagesrester. Nordmenn har kjedelig matpakke og 30 minutters pause. I tillegg har svenskene sin "fikapause" som er kaffe og kanskje en bolle eller kringlebit, helst skal dette være to ganger om dagen.
  • Man har ikke fastleger, eller lokale legekontor, eller legevakt. Isteden har man såkalte vårdcentraler som er åpne på dagtid, der treffer man først en ordentlig lege, deretter følges man opp av sykepleiere. Har man uflaks, er det ikke engang samme lege som har "din sak" fra gang til gang det kreves noe mer, men ulike leger. Er det noe alvorlig og akutt, må man reise til nermeste sykehus.
  • Sverige har dobbelt så mange innbyggere som Norge, og de er mer konsentrert i byer. Det gir seg utslag i stor konkurranse om kunder (som betyr bedre tilbud), bra infrastruktur, tjenester og produkter vi ikke finner i Norge (hvertfall ikke over alt) og stor variasjon og bredde.
Disse tingene skal jeg gå inn på mer siden. Det er mye rart i Sverige!

onsdag 28. mai 2008

Nam-nam!

De siste par månedene har Leelene og jeg fått smaken på hjemmelaget falafel. Dette er arabisk vegetarmat laget av kikerter. Velsmakende, sunt, billig og kan varieres i det uendelige. Siden det var litt tid, ca 45 - 60 minutter avhengig av rutiner og assistanse, alternerer vi om å lage maten.

Prinsippet er enkelt (for to voksne eller tre småspiste personer):
  • La 3 dl kikerter (tørkede, hermetiske) ligge i vann natten over, eller minst 8 timer.
  • Sil av vannet
  • Legg så kikertene i en kjøkkenmikser, sammen med 1 hakket løk, 1 egg, 3-4 ss vann, grønne maturter (persille, dill, gressløk), krydder (salg, pepper, karri, grillkrydder, det meste går), hvitløk.
  • Mos/hakk/kjør blandingen til du får en grov løs deig, nesten som grov marsipandeig
  • Sett på stekepanna og ha olje og/eller smør i
  • Bruk en spiseskje og lag "kaker" på størrelse med ca to femkroner. Når du legger dem i panna, press dem litt flate slik at stekeflaten blir større, og for at de ikke skal bli rå i midten
  • Stek falaflene gyllenbrune



Vi har av og til coscos, bulgur eller ris som tilbehør, men ellers bruker vi bare salat og god sennep til, da blir det lav GI og enda enklere/billigere/raskere. Kan brukes som vegetarisk versjon av kjøttkaker med saus og poteter, tror jeg også.

Kjøpefalaflene (som på bildet) er ofte frityrkokt og inneholder mye fett, så de ville jeg holdt meg unna.

Bitene smaker best når de er varme men man kan servere dem i romtemperatur en time eller to etter steking. Tåler kjøleskap over natta eller frysing, men mister litt av smaken og spensten da, så fersk konsumering anbefales.

God apetitt!

mandag 26. mai 2008

Skrifttyper

Hallo,

Det virker som om denne bloggen har et lite problem med å vise riktige typer skrifter, såkalte fonter. Når jeg bestemmer at det skal være en bestemt font, viser bloggen gjerne en annen, og det går ikke å skru det tilbake.

Skylden får legges på Google, dette er deres programvare :-)

Indiana Jones 4



Har nå sett den fjerde og helt nye Indiana Jones-filmen på kino; Kingdom of the Crystal Skull. Det er nesten 20 år siden den forrige filmen kom i 1989, og 27 år siden den første. Harrison Ford er dermed blitt litt eldre, men svinger seg fortsatt friskt mellom skumle kommunister, hulezombies, mordermaur, buldrende fossefall, atombomber.... og som ikke det var nok, mister han jobben som professor på Universitetet.

Filmen har forsøkt å fornye seg litt, og trekker inn ting som var aktuelle i 1957 der filmen utspiller handlingen. Dette fører til mye eventyr og overdådig action, men avslutningen blir bare tullete. Skal ikke avsløre detaljer for dem som ikke har sett filmen, men sånt hører ikke hjemme i et gammeldags matinéeventyr, som Indiana Jones er.

For mye bruk av dataeffekter (såkalt CGI) gjør at filmskaperne ikke klarer å se begrensninger lenger. Alt skal bli større, bedre, voldsommere, flottere og.... enda større. Det er synd. En gang var Steven Spielberg og George Lucas blandt de mest kreative innen eventyrfilm, og de var det over en lang periode, fra midten av 70-tallet til inn i 90-tallet. Nå går de i samme fella som alle som lager eventyr og science fiction.

Men, filmen er ikke fullstendig dårlig. Godt gammeldags eventyr ødelegges ikke så lett. Indiana Jones 4 får terningkast 4 - og da ser jeg bort fra effektene (som er en "sykdom", og sykdom kan man jo ikke noe for).

P.S: Det må legges til at billettprisen for kinofilm er stiv her i Sundsvall; 100 kr! Derfor er det morsomt at vi har kjøpt kinobilletter for 66 kr stykk fra Husleieforeningen, som vi er medlem i. 34 kr i rabatt per billett er ikke dumt!