søndag 26. april 2009

Sommer kommer!

Da vi kom hjem fra påsken hadde det meste av snøen forsvunnet fra Sundsvall. Nå ligger det tonnevis av grus istedenfor i gatene, grus som de skal bruke opptill 2 måneder på å fjerne. Sommeren er kraftig i anmars, og nå i helgen har det vært nesten sommervarmt ute, og vi jobber fælt med åpne vinduer for å få gjennomtrekk.

I går var jeg på platemesse her i byen. De hadde flyttet til et nytt sted, som var litt større med flere selgere. Det var både dyrt og billig der, jeg brukte ca 500 kr på noen Jarre-ting og et par DVDer. Vi fikk også kjøpt en julegave til noen!

Vi har også pratet om hva vi skal gjøre i sommerferien. Siden jeg offret ferien både i 2007 og 2008 for jobben, har jeg lyst på en ferietur nå i år. Alternativene det står på er en tur til Møja i skjærgården og en Norgestur (Rotberget?), eller en biltur i nord-Sverige, gjennom Finland og opp til Kirkenes, deretter nedover til Lofoten og mer av nord-Norge, så videre til Vestlandet. Hvordan vi skal løse dette praktisk, foruten bil, har vi også pratet om; vandrerhjem, hotell, campingvogn (kjøpe eller leie), telt eller til og med rigge bilen for overnatting. Det blir iallefall en solid biltur, men vi har ikke bestemt oss 100% ennå.

Fredag spiste vi en middagsrett som heter Flygande Jakob. Den består av kylling, bananer og peanøtter. Anbefales til alle som vil ha litt uvanlige smakskombinasjoner.

Leelene hilser!

torsdag 5. mars 2009

Rea

Hvert år i månedsskiftet februar-mars er det bokskred i svenske bokhandlere, altså salg, eller "bokrea" som de kaller det. Det tilsvarer det norske "Mammutsalget" hvor alle bokhandlerne har felles tilbudsperiode. Dette er nå jo noen uker siden, men tenkte jeg skulle nevne det likevel. Leelene og jeg tok oss noen turer innom Sundsvalls eneste skikkelig bokhandel, Bokia, under rean. Riktignok finnes det en bokhandel i Birsta, som ligger 10 minutter utenfor byen, men i sentrum finnes det bare én bokhandel + en liten bokavdeling inne på Åhlens.

Leelene fant ikke så veldig mye i år, hun kjøpte seg en bok med alle verdens nasjonalflagg i. Hun liker jo flagg og kart, den lille gumman! Jeg kjøpte meg en Arn-bok av Jan Guillou som jeg manglet, pluss en Guillo-bok til (Fienden innom oss) og så Nobels Testamente av Liza Marklund.

Egentlig sparer Leelene pengene sine til mai, da skal hun til Stockholm for å løpe et mosjonsløp, men skal også innom en bokhandel i gamlebyen. Regner med at hun tar med seg et lass derfra.

Deretter gikk vi til byens antikvariat og kjøpe noen brukte bøker; Leelene kjøpte litt science fiction, mens jeg kjøpte to bøker av Jules Verne, som er litt mer eventyr enn science fiction. Totalt sett kjøpte vi flere bøker i antikvariatet enn i den ordentlige bokhandelen, og det er jo litt rart, for prisene var omtrent de samme, så man skulle jo tro at vi ville ha nye bøker!

Maryland

Sist helg lagde vi en matrett vi ikke har spist før. Ingrediensene er ikke så uvanlige, men kombinasjonen er litt eksotisk. Retten heter Maryland-kylling og er visstnok populær i USA og som barnemat i England, og ble også servert på Titanic, før den sank.

Man trenger i hovedsak:
  • Kyllingfilét
  • Bananer
  • Maiskorn
Først steker man kyllingfilétene i hele biter, og legger dem under lokk eller inni ovnen så de holder seg varme. Deretter lager man maispletter, ved å lage pannekakerøre (egg, mel, melk) iblandet hakkede maiskorn (ca 200 gram) og så steke dem som pletter i stekepanne. Til slutt deler man bananene i fire (først på langs, så på tvers) og steker dem i panna også.

Det er viktig at bananene stekes sist, så de forblir varme og myke når man spiser dem. Bruker man godt modne banener som er blitt litt brune i skallet blir de enda mykere og gode når man steker dem.

Alternativt kan man også steke opp bacon og servere ved siden av, samt strø over usaltede pistasj- eller valnøtter. Man trenger ikke noe ris eller annet tilbehør til, for plettene gjør at man blir nokså mett.

torsdag 19. februar 2009

Uwe og Boris

Vi begynner å få endel oppmerksomhet rundt PlanetOrigo.com nå. Artister og filmfolk besøker websiden og liker konseptet. Bare den siste uka har jeg derfor fått avtaler om intervjuer med folk som Kevin Sorbo, Uwe Boll, Michel Huygen, Boris Vallejo, Michel van der Kuy og Robert Goodwin. Kanskje ikke navn som folk flest dra kjensel på, men i vår bransje er dette kjente folk. Uwe Boll er en av verdens mest kjente regissører av B-filmer, mens Kevin Sorbo er kjent som Hercules på TV i flere år.

Salgsmessig kan vi alltids forbedre oss. Det er vanskelig å få folk til å kjøpe fra en ny butikk, men sånn er det alltid, og det har vi forventet. Du kan altså gjøre en god gjerning om du bestille noe fra PlanetOrigo.com :-)

PlanetOrigo.com er faktisk den eneste websiden i verden som gjør det vi gjør, så du vil bli ansett som en meget kul og tøff person hvis du kjøper noe derfra, og samtidig sender en link til alle du kjenner!