søndag 9. mai 2010

Action i Bredsand, del 2

I fjor skrev jeg om en kjøkkenbrann i nabohuset. Nå kunne det ha blitt en kjøkkenbrann til, i leiligheten under vår. Da vi i dag kom hjem fra den vanlige fredagshandleturen, oppdaget vi at det luktet røyk i trappeoppgaven. Røyk av typen "svidd mat". Det luktet mye røyk, så vi ble bekymret og forsøkte finne ut hvor røyken kom fra. Vi fant snart ut at røyken kom fra leiligheten under vår, så vi banket på og spurte hva som skjedde. Samtidig så vi at det oste tett svidd røyk i leiligheten. Der befant det seg to personer, en innvandrermann og hans 8-9 år gamle datter. Pappaen hadde av en eller annen grunn ikke oppdaget røyken der han satt i stua, men da vi forklarte, oppdaget han at det stod en kjele med svidd popcorn på komfyren.

Det viste seg at en annen datter hadde gått til vaskekjelleren uten å ha tatt av kjelen med popcorn, som nå var svartsvidd og brent og produserte mye røyk. Plata på ovnen var rødglødende, og pappaen, som var litt forvirra, ba meg skru av ovnen.

Hele leiligheten var full av grå stinkende røyk så vi åpnet et vindu og kom med formaninger om å passe bedre på. Hadde vi ikke tatt denne røyklukten på alvor, er jeg sikker på at det ville blitt brann om 5-10-15 minutter. Og da kunne det fort ha skjedd noe med vår leilighet også.

Etterpå var Leelene litt skjelven, men det gikk jo heldigvis bra!

søndag 2. mai 2010

Uka som gikk

Leelene har i uka som gikk begynt å jobbe to dager i uka på en restaurant i sentrum. Der hjelper hun til på kjøkkenet med tilbereding av mat og oppvask. Dette er en praktikantjobb som unge arbeidsledige, sykmeldte eller rehabiliterte kan få via kommunen. Bortsett fra at det er morsomt å jobbe litt, får hun også servert svensk lunsj gratis hver dag, altså en varmrett. "Middag" kaller jeg det, når det er kjøttsaus med spagetti eller fiskegrateng. Argumentet mitt om at det er en sammenheng mellom Norges oljerikdom og vår tradisjonelle matpakke med brunost og leverpostei, og at varm lunsj derfor er tull, biter ikke....

Ellers er det ikke så mye spesielt som skjer her i kåken. Utover de vanlige tingene er dette "høydepunktene" fra uka som gikk:
  • Mandag
    Rutinebesøk til legen for å sjekke blodverdier, blodtrykk og vurdere medisiner. Svarene på prøvene får jeg senere, men vi mistenker at det meste er i orden.
  • Tirsdag
    Stikker innom Dressmann etter å ha oppdaget at de har ombyggningssalg der. Kjøper to off-white bukser for 50 kr stykk. Bør vel ikke kjøpe hvite bukser, men til den prisen kan man jo ikke la være, og de er veldig sommerlige.
  • Onsdag
    Oppdager oljelekasje på Subaru'en. Det drypper på undersiden av motoren og det kommer røyk fra et sted under luftfilteret. Ringer verkstedet nedi gata, får akutt tid dagen etter.
  • Torsdag
    Bilen blir reparert. Lekkasjen var et sprukket oljefilter. Nytt filter er satt inn og olje byttet. Dermed er bilen i prinsippet gjort sommerklar også. Det hele kostet 900 skr, arbeid og materialer inkludert, så man kan ikke klage.
  • Fredag
    På ICA henter jeg 2.5 kg spesialbestilt tynnribbe (35 skr kiloen), som jeg krydrer og legger i kjøleskapet. Leverer Subaru'en på gratis førsjekk før EU-kontroll (noen småfeil som kanskje må fikses, men bra at Subaru Sverige spanderer kontroll på 11 år gamle biler). Vi feirer Valborgsmässa med sjokolade-egg.
  • Lørdag
    Støvsuger. Hører på radioteatret, men sovner i senga. Steker ribbe i ovnen etter Helstrøm-metoden, den ble supersaftig med svor sprø som knekkebrød.
  • Søndag
    Tar en liten biltur nordvestover, altså innover i landet. Kjører på noen småveier, kjøper is, ser på utsikten. Sender svenske vibber til Stavanger der onkel feirer bursdag. Spiser mer ribbe.
Og sånn går no dagan....  :-)
   

torsdag 11. mars 2010

Pauline Annelie Marie

Hipp hurra, i Stavanger er ei jente født, som heter Pauline Annelie Marie. 3178 gram og 47 cm, offisielt født 11 minutter over 11, den 11. mars. Utstyrt med ti fingre, ti tær, to ører, to øyne, og to fine foreldre, Roger og Gisela. Gratulerer!! Og velkommen til verden! Jeg har fått en ny kusine!

I følge Statistisk Sentralbyrå er det 901 kvinner i Norge som har Pauline som eneste eller første fornavn. Nå er det altså 902. Navnet Pauline var på topp i 1885, da var det 0,55 % av landets jenter som ble døpt Pauline. Mellom 1965 og 1990 var det nesten ingen som ble døpt Pauline, men de siste 15 årene har trenden snudd litt. De siste 10 årene har det blitt født i snitt 10,6 jenter per år med dette navnet. I Sverige heter 3286 kvinner Pauline.

Pauline er opprinnelig et fransk kvinnenavn dannet av det romerske familienavnet Paulinus, som igjen var dannet av familienavnet Paulus som betyr "liten" eller "den yngre". I Frankrine er navnet det 19. mest populære.

Kjente mennesker som heter Pauline:

Pauline Bonaparte - Napoleons lillesøster
Pauline Oliveros - musiker
Pauline Kamusewu - svensk sangerinne
Pauline Kael - amerikansk filmkritiker
Pauline Taylor - britisk sanger
Pauline de Rothschild - forfatter og motedesigner

Som dere ser over, er det svært sannsynlig at de som heter Pauline jobber innen kulturbransjen. Og vi har allerede hørt i stemmestyrken at Pauline Annelie Marie er på vei til å bli Idolvinner om 20 år. Så den saken er biff!
  

Pappa Roger og nurket Pauline

lørdag 20. februar 2010

Papirblader på nettet

Der jeg bor, er det ofte at mine favorittmagasiner ikke finnes i butikkhyllene. Det til tross for at det er noen store butikker i nærheten. Da er det veldig fint å ha onlinebutikker som Tidningskungen.se som har hundrevis av magasiner av alle sorter. Porto er alltid inkludert i prisen, som nesten alltid er lavere enn i butikken, og man binder seg ikke til lange abonnementsperioder. Veldig praktisk, og man slipper å reise inn til storkiosken i sentrum, som alltid er en omvei for min del.

Den norske versjonen heter Bladkongen.no og er samme opplegget som den svenske butikken. Mens den norske versjonen skryter av ca 500 ulike blader, har den svenske ca 1300 titler. Alt er større og bedre i Sverige!

Jeg kan trygt anbefale Tidningskungen og Bladkongen!