mandag 15. august 2011

Ny datamaskin

I mai skrev jeg at jeg skulle vente med å kjøpe ny datamaskin, fordi den gamle (bygget i 2001) ble litt friskere av å bytte nettleser til Opera. Men i sommer, etter å ha vært avslått en lengre period, ville ikke "gammern" starte opp. Den var rett og slett steindød.

Jeg satte derfor datamaskinen til reparasjon hos Datornissen, et enmannsfirma hvor Martyn (innvandrer fra England) fikser det meste. Han begynte feilsøk og kom fram til at hovedkortet var gåent. I og for seg kunne han reparere problemet, men en av de tre harddiskene hadde tatt kvelden også, i prosessen med å reparere. Det var den eldste harddisken, den som Windows sitter på. Og nå begynte problemene å rulle som en snøball:
  • Hovedkortet måtte byttes ut, men dagens hovedkort er helt anderledes enn de som jeg brukte for 10 år siden. Nye hovedkort passer rett og slett ikke i "gammern". Man kunne finne et gammelt hovedkort fra en gammel datamaskin, men med tanke på alle de 10 år gamle delene (vifte, nettverkskort, harddiskkontrollere, etc) så fikk man ingen garanti for at datamaskinen ville holde.
  • Også de to andre harddiskene var litt trege og kunne i teorien kollapse når som helst. Dessuten var det ikke plass til å installere Windows på dem.
  • Løsningen ble dermed nytt hovedkort. Men nye hovedkort kan ikke bruke hverken de gamle kontrollerkortene eller de gamle harddiskene (IDE-type). Til nytt hovedkort må man også ha ny vifte, nytt minne, nye nettverkskort, lydkort, osv. Til og med min nye (12 måneder gamle) DVD-brenner kunne ikke brukes på nytt hovedkort.
  • På grunn av at nytt hovedkort behøvdes, og alle de andre delene måtte kjøpes nytt også, ble det rett og slett umulig å reparere eller bygge om "gammern". Eller hvertfall så dyrt at vi like gjerne kunne bygge en splitter ny datamaskin fra bunnen av.
  • Med tanke på at "gammern" dessuten brummet og summet veldig mye, såpass at jeg har utviklet øresus på det höyre öret, og at Windows XP støttes av Microsoft i bare halvannet år til, så var jo også det argumenter for å bytte datamaskin.
"Gammern" (bygget av Jonas på Eidsvold i 2001) hadde små sjanser for å overleve, så det ble bare å hoppe i det. Martyn skaffet komponenter, forsket på de beste kombinasjonene og tok hensyn til min liste på ca 20 kravpunkter som maskinen skulle oppfylle, for eksempel USB-tilkobling på framsiden og ekstra lydisolering. Billig ble det ikke, men er jo avhengig av PC og når jeg først skal ha en ny, skal den bygges for å fungere i minst 10 år. Fikk litt hjelp av mamma også! :-)

Jeg bruker ikke datamaskinen til spill og video som krever masse kraft, så det jeg har kjøpt er egentlig en passe god kontor-PC. Nøkkeltall er 3 ghz prosessor, 8 gb minne (hadde 0.5 gb på den gamle), 2 terabyte harddisk (0.7 terabyte på den gamle), en masse USB2 og 3, Bluetooth, og masse plass til fremtidige harddisker og kontrollerkort. Tanken er å oppgradere etter hvert i steden for å bygge en maskin som "kan alt" akuratt nå. Blant annet finnes det tilkobling for de nye harddiskene uten bevegelige deler som kommer fremover.

Jeg hadde tenkt å døpe den nye dataen til "Emma" men da viste det seg at Leelene ble sjalu. Hun mente det ikke var morsomt at jeg skulle "gå inn til Emma" hele tiden! :-)
 

søndag 7. august 2011

Minnelys

  
Minnelys for morfar.
 
  

søndag 19. juni 2011

Tippex

Den siste uka, fra lørdag til lørdag, har vi vært barnevakt for naboens hund Tippex. Mats-Åke i nr 15 måtte reise bort for å hjelpe kona si med hennes gamle mor, og jeg hadde tidligere meldt meg som hundepasser. Så denne uka plasserte vi Maja på eget rom og kjempet med pelsdotter i sofaen, på klærne, på golvet og på puter.

Tippex er en 4 år gammel jämthund, en svensk jakthundrase som likner den norske elghunden, men er litt mindre kraftig. Rasen er Sveriges nasjonalhund og er en nordisk rase som har eksistert lenge, kanskje siden vikingtiden. Navnet Tippex kommer av at halespissen er hvit, omtrent som om den var dyppet i hvitlakk, også kjent som blanko, eller varemerket Tipp-Ex.

Tippex elsker kos og godteri, vokter leiligheten ved å bjeffe når postmannen kommer, spiser mat én gang om dagen, blir fort sliten av å gå tur, og er ellers veldig snill. Hadde hun vært vært vår hund hadde vi kanskje oppdratt henne litt anderledes, men så mye rekker man ikke på en uke. Vi lærte henne hvertfall å ikke spise godteri (hundegodis) før hun fikk tillatelse til det.
   
   
 
    


     

mandag 6. juni 2011

Den svenske nasjonaldagen

Det er den 6. juni, altså den svenske nasjonaldagen. Den har bare vært fridag i 6 år og het tidligere Svenska Flaggans Dag, men det er altså ikke det samme som nasjonaldagen. Her kommer noen bilder fra feiringen i Sundsvall, som i antall publikummere regnet er den nest største i Sverige, etter den feiringen som foregår på Skansen i Stockholm. Trykk på bildene for å se dem større.

Kjell Lönnå er Sundsvall store kjendis og har vært "programleder" for nasjonaldagen de siste årene. Svenskene vet ikke helt hvorfor de skal feire landet sitt, så de finner på ting hver år, for eksempel at de bygger broer mellom nasjoner, kulturer og mennesker. I år var det folk fra Trondheim på besøk.
      
Nasjonaldagen er den rene kulturfestivalen, og her danser en ungdomsgruppe moderne dans, hiphop eller noe sånt.
    
 For "de gamle" ble det også gjort fremvisning av typisk svensk bugg, eller dansebanddans, eller linedance (cowboydans). Kan ikke helt se forskjellen på dem. 
     
 Gladjazzgubber på torgets scene.
    
 Stora torget mitt i byen, hit kommer opp til 20.000 mennesker på nasjonaldagen om det er fint vær.
     
Sundsvall kalles også drakstaden, eller dragebyen, fordi dragen er byens maskot. Historien om dragen går tilbake til 1888, da store deler av byen brant ned i Sveriges største bybrann noensinne. Man bygde hele sentrum opp igjen i stein, og med ekstra brede veier. Dragen er liksom vesenet som kan kontrollere ilden, og skal derfor beskytte byen mot nye branner. Rundt om kring i byen står det 20-30 ulike dragefigurer, hver sponset av et firma. Jeg understreker av dragen altså er den i mitten. De to andre figurene er Jenny (Leelenes venninne) og Leelene :-)