fredag 5. desember 2008

Planet Origo!

Nå er endelig PlanetOrigo.com lansert - websiden som er både butikk og magasin for elektronisk musikk og science fiction film. Dette er faktisk verdens eneste spesialbutikk for disse to tingene sammen. Bjørn Torkel, Harald og jeg har jobbet med prosjektet siden januar 2007, og selv om vi er over ett år forsinka, er det blitt bra saker. Og enda bedre skal det bli framover. Besøk www.planetorigo.com og send dessuten linken til alle du kjenner!

I tillegg til oss tre er det 12-14 frilansere fra USA og Europa som bidrar med stoff til magasinet, samt Sandra som jobber på lageret i Tallinn.

Min arbeidsdag er variert; opprette og holde kontakt med leverandører, undersøke produkter for innkjøp, svare på epost både fra de som jobber i firmaet og fra kunder og artister, skrive nyheter og legge dem ut på websiden, se filmer og lage anmeldelser, skaffe CD-plater til frilanserne, markedsføre websiden i forskjellige internettforum, forske på ting vi skal bruke eller gjøre på websiden (for eksempel, hvilken supportløsning fungerer, eller hvordan skal vi tilby lydklipp til kundene), koordinere praktiske gjøremål som produksjon av emballasje og adresselapper, bistå i teknisk utvikling av websiden, registrere lesestoff og produktinformasjon i databasen til websiden (både film og musikk), kopiere og laste opp musikk til webserveren (som står i Trondheim), lære opp staben og holde frilanserne varme..... i det hele tatt, det føles som hundrevis av forskjellige arbeidsoppgaver. Derfor blir det aldri kjedelig. Og skulle jeg synes det blir kjedelig likevel, eller jeg blir sliten i skuldre og armer, er det bare å hive på en DVD-film, for det er jo jobb det også. Kan bare innrømme at det å se DVD-filmer som endel av jobben er veldig morsomt!

Leelene synes selvsagt at jeg jobber for mye. Jeg starter som regel ved 12-tiden og avrunder ved 02-tiden, men har selvsagt pauser underveis. Noen lengre pauser, andre kortere. Dessuten kan jeg variere fra dag til dag, ved behov. I går var jeg f.eks. hos en øyelege, der gikk det med et par timer pga at jeg fikk øyedråper som gjør at man må vente endel. Med den fleksibiliteten som er mulig i denne jobben blir det ikke statisk og monotont arbeid som gjør det slitsomt. Det var noe annet da jeg jobba i 4 uker på et sagbruk og måtte stå 8 timer ved et samlebånd, eller på kjøttfabrikken hvor jeg pakka koteletter og farse. Der holdt jeg ikke ut lenge. Jeg er nok skapt for å jobbe for egen maskin, med variert arbeid.

Nå gjelder det at alle som leser denne kjøper masse saker fra www.planetorigo.com!

Ingen kommentarer: