tirsdag 13. oktober 2009

Subaru er best!

Som kjent er jeg veldig fornøyd med bilen min. Jeg kjører ikke veldig mye, men når det først trengs å kjøres, er den mye bedre enn skrot-Volvoen jeg hadde før. Og helt ideell på vinterføre. Men nå har jeg funnet ut at det ikke bare er en god bil jeg har.

En undersøkelse viser at Subaru er blant de bilene med minst feil på. Subaru kommer på en hederlig 6. plass (av 33 bilmerker). Kjells Rover kommer på 21. plass og mammas bil kommer på 11. eller 12. plass (Daewoo). Prestisjemerker som BMW, Mercedes og Volvo har nesten dobbelt så mange feil per 100 biler som Subaru, og kommer langt nede på listen.

Men dette er ikke det beste. Det beste kommer nå: En ny uavhengig undersøkelse viser at folk som kjører Subaru er snillest i trafikken.... og dessuten mer moralske som personer!

Fra undersøkelsen:

Synes du BMW- og Audi-sjåfører er mer aggressive i trafikken enn andre? Det stemmer, for de kjører fortere enn andre, sniker mer, og bulker oftere. 23 prosent av BMW-eiere synes det er greit å snike på bussen. Bare 11 prosent av Subaru-eierne mener det samme.

Man har undersøkt skadestatistikken og moralen til folk som kjører ulike bilmerker, og jeg må si at det ikke overrasker meg at Subarufolk både kjører penest, og er mest moralske. Jeg vet jo litt om dette, som selv kjører Subaru, hehe! Det står videre:

Subaru-eiere:
Beholder aldri penger som er funnet

Holder fartsgrensene

Sniker ikke på trikken


BMW-eiere:

Beholder gjerne penger som er funnet

Kjører for fort
Sniker på trikken
Snyter litt på skatten


Dette er en ny norsk undersøkelse hvor MMI har spurt nesten 14000 personer. Subaru kommer best ut fordi sjaførene tenker på trygghet og trafikksikkerhet, har mer erfaring og ikke er opptatt av prestisje i bilvalget sitt. Det er laget statistikk av undersøkelsen, og Subaru fikk der 73 poeng (minst/best av 20 bilmerker) mens BMW fikk 134.

Med andre ord - som jeg skulle sagt det selv - folk som kjører Subaru er ikke bare bedre bilister og tryggere trafikanter, men de har også bedre moral enn andre sjafører. Nå er det endelig vitenskapelig bevist! Hehehe!

Forresten, for moro skyld sjekket jeg prisene på en Subaru Legacy 2010-modell i Norge og Sverige. Den billigste stasjonsvognen koster 207.000 norske kr i Sverige, men nøyaktig det dobbelte, 414.000 norske kroner i Norge. Hurra for Norge!


5 kommentarer:

John sa...

Jeg savner data om fotgjerngere!

Mine bein er over 32 år gamle og har ikke hatt behov for å bytte ut en eneste del i løpet av alle de årene! De begynner riktignok å bli litt skranglete, men de har vært meget hardt brukt. Tror faktisk jeg har brukt de hver dag.

Vi fotgjengere trenger ikke snike på trikken for vi har busskort, forurenser lite, og går aldri for fort. Jeg har heller ikke bulket noen mens jeg har vært til fots (jeg har gjort det som syklist, men det var med en gammel, skranglete bil som fikk en liten bulk på panseret. Dessuten kom jeg fra høyre).

Ikke snylter jeg på skatten heller.

Glenn sa...

Du får sjekke med en lege før du konkluderer med hvor mange ganger cellene i bena dina har regenerert seg. Tipper du har brutt dem ned og erstattet de fleste cellene i kroppen noen ganger på 32 år.

Når det gjelder forgjengere, bør de aldri plasseres bak rattet da de kommer til å dra opp skadestatistikken voldsomt. Så de er naturlig nok ikke med i statistikken.

Og når du sikter til uheldige episoder som avisbud, så var det hvertfall ingen Subaru med i bildet. Hadde det vært det, ville det garantert ikke vært en episode.

Glenn sa...

Og forresten - er det lavere skatt på inntekt i Singapore enn i Norge? Eller betaler du norsk skatt i Singapore? Litt avhenging av hvordan man ser det, er det skattesnyteri om man har norsk lønn og skatter i Singa :-)

John sa...

Litt regnerering må man vel få lov til uten at man skal ha på seg at man har byttet ut deler...

Jeg tror det kan gå greit å plassere de fleste fotgjenere bak rattet. Forran rattet derimot, eller oppå panseret... DA snakker vi skadestatistikk!

Skatt er mye lavere i Singapore enn i Skandinavia. Jeg tror jeg skattet ca. 5% i fjor. Men det inkluderer ikke helsetjenester, utdanning, arbeidsledighetstrygd, sosialstøtte eller pensjonspoeng. Lønna mi er forøvrig Singaporsk, og ville i norsk målestokk blitt kategorisert under "luselønn".

Forresten, for å få diskusjonen litt inn på tema igjen: en lynkjapp googling ga en pris på billigste Subaru Legacy på S$90.400 (361.000 NOK). I tillegg må man ha en eie-bil-lisens som er på ca. S$18.000 (72.000 NOK)

Glenn sa...

Så du får ikke engang pensjonspoeng for den tiden du jobber i Singapore? Da gjelder det å spare dollar til du blir gammel i Norge :-)

Tilbake til topic, ville det vært plass til alle bilene om alle i Singapore hadde eid en bil eller to? Kanskje greit med bil-lisens da.