tirsdag 13. oktober 2009

Litt om mat og helse

De siste 3-4 ukene har vi gått over til å spise mindre brødmat. Faktisk har vi byttet ut 2 brødmåltider hver dag (frokost og lønsj) mot müsli, altså sunne kornblandinger. Leelene har melk på, jeg fil (svensk surmelk/kefir). Brød spiser vi bare i helgene for variasjonens skyld. Dette har medført et mer stabilt blodsukker, samt at magen min er blitt mer rolig. Mens jeg før måtte gå på do 12-15 ganger på en uke, er jeg nå nede i 5-6. Er ganske sikker på at dette skyldes bedre fordøyelse på grunn av nettopp müsli. Jeg spiste mye rugbrød før, og trodde fiberne skulle være bra for magen, men åpenbart er grove korn, solsikkekjerner og havre bedre.

Andre matnyheter; i noen måneder har Leelene kunnet spise grisekjøtt. Vet ikke om jeg har skrevet om det her før, men Leelene har i mange år trodd at hun har vært allergisk mot svin. Hun mener hvertfall at hun var det i tenårene. På våren gikk hun til en lege som sa at det ikke finnes noe som heter griseallergi, og deretter faset vi sakte inn grisekjøtt i maten, både som pålegg og som middag. Og det gikk helt fint. Det er ikke noe poeng å spise mest mulig svinekjøtt (vi spiser mye kylling og oksekjøtt) men nå er det hvertfall enklere å planlegge middager, eller ta seg en pølse når man er på tur, eller spise ribbe til jul!

Ikke nok med det, Leelene har også oppdaget at sennep er godt, spesielt på pølser. I hele sitt liv har hun ikke likt sennep, men nå er det fast inventar på pølsemiddager. Dessuten har hun begynt å spise leverpostei også, etter at hun fikk en gratis prøvepakke på et mosjonsarrangement hun var med på i sommer.

Til tross for at hun nå spiser både gris og leverpostei, har Leelene gått ned 13 kg i vekt på ca 18 måneder, takket være trening på Friskis og svette turer i områdene rundt Bredsand. Det er ikke dårlig! Selv ligger jeg på stedet hvil vektmessig. Mange sier det er vanskelig å gå ned i vekt når man tar så mye insulin som jeg gjør, men på siste legesjekk i forrige uke så var alle blodets kjemiske verdier ganske fine. Så det går ikke mye feil i den avdelingen.

I kveld blir det lakseboller (en slags type fiskeboller) til middag. I morgen stekte poteter og kjøttbullar. Nam!

Ingen kommentarer: