mandag 7. juli 2008

Kl. 0200

Jeg tenkte ikke så mye over at jeg flyttet mange mil nordover før det ble sommer og lyst om nettene. Mye lysere enn i Gjerdrum, Mogreina eller Lørenskog. Siden mai har det aldri vært ordentlig mørkt om nettene, og det vil vel fortsette et par måneder til. Ja, jeg visste selvsagt at "nordover" så er det lyst om nettene om sommeren, men jeg var faktisk ikke klar over at Sundsvall lå såpass langt nord at det fikk en praktisk effekt. Sundsvall er ikke lengre nord enn Trondheim, og ingen tenker vel på Trondheim som "Nord-Norge", liksom.

Vi har doble gardiner på soverommet, men selv det hjelper ikke - lyset siver inn gjennom og rundt stoffet. Jeg sover lett og vekkes ofte av nattelyset. Det er ekte dagslys mellom ca 0400 og fram til 0300, deretter skumring i ca en time, før dagslyset setter inn kl 0400 igjen. Ikke moro! Hvordan orker folk dette?

Jeg har sagt til Leelene at vi kan flytte til Skåne, der er det kanskje mørkt om nettene. Men det er ingen fjell der nede, så da er det utelukket. Skjønn det den som vil....

Bildene her er tatt fra vår balkong kl 0200 for en ukes tid siden.

Utsikt fra balkongen mot "hagen" vår og noen nabohus.


Utsikt østover mot havet.


Utsikt sørover mot barnehagen, som fra 1. juli er steng, stille og stum.
Ingen småttinger løper med refleksvester og kaster poteter inn på plenene vår, hehe!

Ingen kommentarer: