torsdag 18. september 2008

En dag i kulissene på Planet Origo

Nå i september er det 20 måneder siden vi startet arbeidet med nettbutikken Planet Origo. "Vi" er Harald (investor), Bjørn Torkel (programmerer) og meg selv, som innkjøper/redaktør/markedsfører/selger/altmuligmann. På disse 20 månedene har vi gjort utrolig mange forskjellige ting, og noen lurer kanskje på hvorfor det tar så lang tid. Nå må det vel skje noe snart?

Planet Origo er ikke bare en vanlig hjemmeside, det er en butikk og et magasin med fire hovedavdelinger som drives av 17 ulike systemer, som hver kan brytes opp i enda flere undersystemer. For én mann tar det lang tid å utvikle disse systemene. I tillegg skal butikken fylles med varer, og magasinet fylles med lesestoff. Men det skal ikke bare fylles - man må først finne ut hva man skal fylle med, hvor man skal skaffe det fra, deretter skrive og tilrettelegge, deretter putte det inn i ett av flere ulike såkalte interfaces (tekstfelter). For hver eneste vare og hver eneste artikkel er det dermed fire separate prosesser som tar endel tid.

Her kommer et eksempel fra arbeidet i kulissene i dag:

Dagens hovedprosjekt er innkjøp av film. Firmaet som leverer filmene er i Australia. De selger DVD-film som kan spilles i Australia og Europa. Fra leverandøren har jeg fått en liste som inneholder 731 ulike DVDer, og nå begynner jobben; ved å lese hver eneste linje (det er altså 731 linjer, hver med 6 felter jeg må sjekke, tilsammen 4386 enkeltpunkter å vurdere) grovsorterer jeg vekk DVDer som enten er uinteressante (dårlige eller feil type film), unødvendige (fordi filmen finnes i bedre versjon et annet sted), overflødige (fordi jeg har bestilt samme film fra en annen leverandør), har for høy pris eller har tekniske ting ved seg som gjør den uinteressant.

Etter grovsorteringen sitter jeg igjen med ca 300 linjer, altså 300 filmer med "bare" 1800 enkeltpunkter å vurdere. Nå må jeg gjøre en finsortering for å utelukke feil, dobbeltsjekke enkelte ting som pris og region, undersøke om samme film er bestilt fra en annen leverandør i England dagen før, og eventuelt ta bort fra lista DVDer som er "feil".

Denne lista jeg har fått inneholder 11 kolonner for hver film, og 6 av disse er interessante å sjekke ut. En av kolonnene inneholder filmens strekkode. Nå begynner den slitsomme jobben - jeg sitter igjen med 220 filmer jeg tror jeg kommer til å bestille, og helst bør hver eneste en av dem sjekkes grundig. Da må jeg ta tallene i strekkoden og lime dem inn i en australsk internettbutikk, og få opp detaljer, for å se om detaljene er bra nok til å kunne ha akuratt den DVDen i Planet Origo.

Det er nemlig sånn at selv om en film er helt lik i de fleste land, er selve DVDen ofte ulik. De viktigste er at DVDen er såkalt region 2, deretter bør den helst ha endel undertekster, og helst bør det være bonusmateriale og god kvalitet på bildet. Det er ingen automatikk i at en og samme film har bra bildekvalitet i både USA og Australia, for eksempel. Derfor må jeg sjekke alle detaljer for å avgjøre om DVDen er "riktig".

Men selvsagt er det ikke så enkelt. Ofte har ikke den australske nettbutikken alle opplysninger, så jeg må søke opp DVDen i to eller tre andre steder også. I verste fall må jeg bare ta en sjanse, og bestille DVDen i den tro at den er bra nok, basert på erfaring fra liknende DVDer.

Denne sjekkingen av hundrevis av detaljer tar mange timer, og jeg er ikke ferdig ennå, når dette skrives. Neste skritt er å kopiere alle detaljer inn i Planet Origo slik at våre kunder kan avgjøre om de vil kjøpe akuratt den DVDen. Kopieringen tar nesten like mye tid, for det gjøres ikke automatisk, fordi det finnes ingen datasystemer som inneholder alle slike opplysninger.

Det tar godt og vel to hele arbeidsdager (som i dette firmaet er 12-14 timer) å undersøke 220 DVDer som skal kjøpes inn. Deretter tar det nok 3-4 arbeidsdager å legge all info inn i Planet Origo-systemet. 220 filmer tar dermed bortimot en hel uke å gjøre ferdig.

Innimellom alt dette skal jeg også skrive og svare på epost (50-60 stykk på en dag er vanlig), laste opp og laste ned ting som skal selge elektronisk (datafiler), ringe telefoner og ha kontakt med Bjørn Torkel som driver programmering i Trondheim, og Sandra som jobber med musikk og varer på lageret i Tallinn.

Det blir lange dager, men det er mest morsomt. Jobben er som oftest utrolig variert, og jeg får holde på med det som egentlig er min hobby, film og musikk!

Ingen kommentarer: