tirsdag 30. september 2008

Subaru

For noen dager siden kjøpte jeg en ny bil. Den gamle Volvoen lever ennå, men den vil sannsynligvis ikke komme levende gjennom den svenske EU-kontrollen. Dessuten trenger jeg noe litt bedre vinterstid i alle bakkene som er i denne byen, som tross alt ligger mellom to fjell. Og til langkjøring mellom Norge og Sverige - Kjell og mamma kan bekrefte at vinterkjøring gjennom skogen og over fjellet til Sundsvall krever sin mann og sin bil!


Til ny bil hadde jeg egentlig bare tre krav; den skulle ha firehjulsstrekk, være stasjonsvogn og ha tilhengerfeste. Da begrenser tilbudene seg, men blant Subaru og Suzuki finner man mye sånt, så turen gikk til den lokale Subaruforhandleren, som inntill i vår faktisk hadde butikk bare 4-500 meter fra der jeg bor. Vi kikket først på en Legacy 98-modell til 59.000 kr, men da vi kom tilbake dagen etter for å forhandle om prisen, var den solgt allerede. Butikksjefen var lei seg for at han ikke hadde husket å tilby oss reservering, noe som ville gitt oss førsterett til bilen, men ingen plikt om å kjøpe.

Noen dager senere fikk forhandleren inn en Legacy 99-modell som skulle gå for samme pris. Den har gått ca 200.000 km og har et par skjønnhetsfeil i lakken, så med påstand om jeg jeg egentlig hadde tenkt meg en billigere bil til ca 35.000 kr men kunne strekke meg til 45.000, så fikk vi tilslaget på den. Rabatt på 14.000 svenske kr er ikke så ille. Dessuten er registreringsavgift enten gratis, eller inkludert i prisen. Svensk årsavgift er også lav, bare 17-1800 skr. Og til og med bilforsikring kan man få ganske billig; full kasko til 3500 skr (2900 nkr) for min bil, for eksempel.


Men den store besparelsen ligger selvsagt i selve bilkjøpet. Jeg betalte ca 38.000 nkr for den, mens i Norge går samme bil for mellom ca 60 og 130.000 kr (hos forhandler). Man kan trygt si jeg betalte halv pris, kanskje enda mindre. Nå gjelder det å bli boende i Sverige så lenge som mulig slik at jeg ikke må importere bilen til Norge! hehe

Bilen går veldig bra og føles som en helt ny bil, sammenliknet med skranglekassa Volvo. Leelene blir alltid så glad når vi kjører denne bilen, for hun vet at jeg har gnålt og mast om Subaru i minst to år nå, og påstår at jeg alltid ser kjempefornøyd ut når jeg kjører den nye bilen! Og da blir hun liksom så glad selv! Nå venter vi bare på vinteren, så vi får prøvd ut firehjulsstrekken. Piggdekk følger med i prisen.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Gratulerer!

Har du forresten meldt flytting til Sverige?
Hvis du fortsatt er registret som boende i Norge tror jeg ikke det er lov for deg å kjøre bilen i Norge dersom den er registrert i ditt navn.
..og er den registrert på Leelene og du bor i Norge kan du bare kjøre den dersom Leelene er med (eller noe sånt).

Har du sjekket reglene?

Glenn sa...

Jeg er selvsagt registrert i Sverige. Hvis ikke, hadde jeg ikke fått forsikringer, ymse abonnementer (som telefon eller nett), medisiner, åpne bankkonto, etc. Bilkjøring går derfor helt greit. Men jeg er ikke svensk statsborger, det trenger man ikke være så lenge man er norsk statsborger.