torsdag 19. februar 2009

Man må lide pin skal man bli fin

I flere måneder har Leelene trent flere ganger i uka, enten på Friskis & Svettis eller med turer på stiene rundt omkring her i Bredsand. Ganske godt gjort å klare det. Hun har gått ned 8 kg på 12 måneder, heller ingen dårlig jobb.

Selv har jeg gått ned 4 kg på 12 måneder uten å gjøre så veldig mye annet enn søndagsturer, så da spørs det hvem som har fått "mest for pengene", hehe.....

Uansett, Leelenes travle trimturer har inspirert meg til å kjøpe en tredemølle, eller hva det nå heter. Løpebånd heter det her i Sverige. Man kan gå på det også; (nesten) trinnløs hastighetsregulering på selve båndet gjør at man kan velge passende hastighet, fra sakte gange til rask jogging.

Poenget med en sånn dings er at jeg synes det er for mye arbeid med å gå ut på tur, og hvertfall mye arbeid med å komme seg til treningsstudio. Når jeg har mye å gjøre på jobben, som er stort sett hver dag, er det ikke morsomt å bruke 10 minutter på å kle seg om, 20 minutter på å kjøre bil inn til byen, 60 minutter trening, så 20 minutter i dusjen, deretter 20 minutter hjem igjen... Det blir godt over to timer. Leelene trener 3 ganger i uka, så det blir 6 timer som går bort, en hel arbeidsdag nesten!

Med løpebåndet kan jeg korte ned på "omkringtiden", og isteden gjøre litt mer intensiv trening i 20 eller 30 minutter. Vanligvis tar jeg en runde på 20 minutter og så en kjapp dusj, det betyr at isteden for 130 minutter per treningsdag bruker jeg bare 30 minutter.

Båndet jeg kjøpte likner litt på denne modellen, det er samme produsent, svenske SkipSport. Beistet veide 53 kg med emballasje, så vi måtte være tre for å bære den opp alle trappene (Leelene's trimkompis Jenny hjalp oss, hun fikk fyrstekake som belønning). Forresten kan jeg takke Subaruen for at jeg kunne kjøpe båndet, for i en liten Volvo eller i et "nurk" hadde jeg ikke fått den med hjem fra butikken.

Treningsopplegget mitt er ganske enkelt; hver gang Leelene er på Friskis & Svettis tar jeg 20 minutter på båndet. Stort sett blir det rask gange. Dette er en en passende begynnelse for en som sitter på kontoret hele dagen. Må snart skaffe meg noen joggesko, forresten.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Du skulle heller investert i en walkstation!

;)

Glenn sa...

Er det virkelig noen som kjøper noe sånt? Prøv å skrive på et tastatur samtidig som man går i jevn takt, det er ikke lett.

inger sa...

:-)grattis med tredemølle,.du..nurket hadde klart å få den hjem.

Anonym sa...

Leste om noen som hadde prøvd for en tid tilbake. Skulle vistnok være veldig bra bare man ble vandt til det og en av fordelene var at det å holde kroppen mer våken også funket på hjernen.

Meeeen... har vel ikke helt trua, og kommer neppe til å prøve selv.