onsdag 15. juli 2009

Pølsegrateng!

Middagsrapport fra over kjølen; i går spiste vi pølsegrateng. Og hva er det som er så spesielt med det? For det første har ikke jeg spist pølsegrateng siden jeg bodde hjemme i Ekornveien. Det er vel 13 år siden. For det andre har ikke Leelene spist pølsegrateng noen gang. Denne retten gikk i mange år under navnet "Sånt som vi ikke veit navnet på" i Gjerdrum, og jeg vet ikke når vi kom fram til at det heter pølsegrateng. Jeg vet ikke helt sikkert om det heter det egentlig, for hvis jeg googler etter pølsegrateng så finner jeg stort sett oppskrifter med makaroni. Og makaronigrateng er noe jeg har laget flere ganger, men da kaller jeg det makaronigrateng, og ikke pølsegrateng.

Forresten så brukte jeg ordet pølsegrateng 6 ganger i innledningen, og det må være verdensrekord for dette ordet? hehe

Vår oppskrift er som den mamma pleide å lage (såvidt jeg husker den, i allefall):
  • Hjemmelaget potetmos
  • Løk hakket i småbiter
  • Pølse (falukorv) hakket i småbiter
  • Bland alt sammen
  • Legg på ost, stek i ovnen i 15 minutter
  • Ketchup er frivillig
Kjempeenkelt, og veldig godt. Leelene ga maten karakter 7 på en skala fra 1 - 10. Man kan selvsagt piffe opp med erter, mais, hvitløk, annen type kjøtt, eksotisk krydder osv., men da blir det jo ikke "Sånt som vi ikke veit navnet på".

Et bilde jeg har rappa fra nettet.
Vår grateng så nokså lik ut som denne, men "flatere" på toppen.

Vi holder på og skal avrime fryseren, så i kveld til middag krampespiser vi ting vi finner der for å tømme fryseren, nemlig renskåret svineflesk med couscous til. Sikkert også rødløk, og stekte epler til. Man tager hva man haver!

Ingen kommentarer: