søndag 12. desember 2010

Supermormor!

I dag, på selveste 12. desember, fyller mormor 90 år! Gratulerer med dagen, kjære mormor!

Folk flest vil jo si at det er "godt jobba" å bli hele 90 år, men nå er det jo sånn at vi (John, Nina og jeg) har verdens sprekeste 90 år gamle mormor og farmor, som fikser og ordner og holder koken hver dag. Og så har hun jo så godt humør hele tiden, og da holder man seg også pigg! Det er litt kjedelig at vi ikke kan være med på festen i Gjerdrum på denne dagen, men til gjengjeld er det mindre enn to uker til jul, og da kan vi prate mer med bursdagsbarnet.

Jeg bor jo i Sverige på grunn av Leelene, som er det nest nyeste medlemmet i familien. Jeg tenkte derfor at det kunne være lurt å intervjue Leelene. Det nest nyeste medlemmet snakker ut om det eldste medlemmet! :-)

Spørsmål: Hva vil du si til svigermormor på selveste 12. desember?
Svar: Først og fremst vil jeg gratulere så mye med dagen. Så lurer jeg på hva som er knepet med å være så glad og pigg. Er det noen hemmelige triks vi andre ikke vet om, eller noe i vannet på Rotberget?

Spørsmål: Hvis jeg sier "mormor", hva er det det første du tenker på?
Svar: Christer Sjögren! Jeg synes det er morsomt at svigermormor blir som en fnisende tenåring så fort man nevner det navnet. Dette beviser bare enda mer hvor kul hun er. Og så tenker jeg på alle de koselige kaffepausene vi har hatt, for eksempel på Rotberget, der svigermormor alltid skal "språka svenska", hihi!

Spørsmål: Er det noe du har lært av mormor, eller blitt inspirert til?
Svar: Ja, jeg prøver å bli like glad og pigg. Dessuten har jeg lært å bake krumkaker, og fått mye inspirasjon til å strikke sokker. Mye av den maten jeg spiser i dag kommer direkte eller indirekte fra svigermormor, for eksempel gjennom Inger eller Glenn, som lager mye mat i mormorstil. For eksempel kompe. Jeg har også veldig lyst til å lære meg å lage motti, den beste finnskogmaten i verden!

Spørsmål: Du har aldri truffet din egen mormor?
Svar: Nei, fordi min mamma vokste opp i fosterhjem. Derfor føler jeg at Ethel er min egen mormor også. Hun er akuratt som jeg ønsker at en mormor skal være. Hadde jeg vært i samme alder som Ethel og vokst opp som nabo, tror jeg vi hadde blitt gode venninner. Gratulerer på bursdagen enda en gang! Kram og klem!

(Oversatt fra svensk.)

Nå ser vi begge fram til jula - da skal vi slappe av, kose oss, spise kransekake (mest Leelene) og vente på julenissen!

Ingen kommentarer: