fredag 25. februar 2011

Ting å klage på

Mens Leelene har startet ny blogg for å klage mindre, har jeg begynt å klage mer. Hvertfall irriterer jeg meg over disse tingene:
  • At bindingstiden på bredbåndet er langt og at nye kunder hos Telia får lavere pris uten at gamle kunder får det
  • At det er plussgrader i januar, når det skal være kaldt og knirkende under føttene (men så ble det iskaldt i februar!)
  • At Canal Digital tvinger på oss ny programvare i tv-boksen som er vesentlig dårligere enn den forrige versjonen
  • At svenske myndigheter og bedrifter hele tiden skal effektivisere så mye at det går ut over kundeservice og tilbud (svenskene har sterk effektiviseringsovertro og har ikke skjønt at man kan spare seg til fant)
  • At matprodusenter finner opp mye påleggsmaker så fort at når man har fått en ny favoritt, byttes den ut med noe nytt i hyllene
  • At Posten legger ner mer og mer for å spare penger, men samtidig øker portoprisene
  • Alle som kommenterer avisartikler på nettet uten å ha kunnskap om det de kommenterer om
  • Rosabloggere
Det er sikkert mye mer jeg klager på, hehe!

1 kommentar:

Leelene sa...

Ja det här med att effektivisera sig själv till döds det är något att klaga på. I vår kommun Sundsvall, har kommunen sparat in på en enhet där allt blivit till det sämre. De anställda fick ett öppet landskap att arbeta i och där det saknas besöksrum för klienter att träffa sina handläggare i. Denna enhet fanns förrut men på ett helt annat sätt. Klienterna hade då en människa att förhålla sig till, som gav mycket förtroende. Nu kommer du till enheten träffar en person för bedömning, är du i behov av hjälp då kan du innom loppet av några få år träffa på tre personer som skall göra samma jobb som en person gjorde förr. Först en arbetsterapeut som skall bygga upp vardagsrutiner, sedan en person som skall hjälpa dig att upprätthålla dessa rutiner medans du bestämmer dig för om du vill ut i arbetslivet eller inte. När du vill ut i arbetslivet så träffar du på en tredje person som skall vara din coach. När du har testat på arbetslivet ett tag och känner dig stark nog, då skall försäkringskassan ta över ditt ärende ihop med arbetsförmedlingen, och detta gör att den redan sköra människan kommer att träffa på två eller tre personer till. Alla dessa handläggare och coacher är specialicerade på en uppgift så man behöver kanske bara en person till just den uppgiften. Det enda man sparat in på detta sätt är att en eller två personer ha fått bli uppsagda och skall själva söka jobb. Ja för den som tyckte detta var rörigt så är det rörigt!