mandag 23. mai 2011

Opera, Benq og støtdempere

Her om dagen kjøpte jeg meg nesten ny datamaskin, men ombestemte meg i siste liten. Den jeg har nå er nøyaktig 10 år gammel, og begynner å bli litt sliten. Det er ikke noe direkte feil med den, men også datamaskiner merker alderen. Dessuten krever både internett og dataprogrammer mer av maskinene nå, enn for 10 år siden. På den tiden fantes hverken YouTube eller andre bredbåndstjenester som krever litt kraft.

Men så, av en tilfeldig innskytelse, byttet jeg ut nettleseren Firefox med den norske nettleseren Opera. Og da var det som om datamaskinen vips ble 5 år yngre. For 4 år siden byttet jeg fra Internet Explorer (IE) til Firefox, som på den tiden var mye bedre enn IE, men nå har kanskje Firefox blitt gammel også. Den gjorde hvertfall maskinen tregere og sjukere enn normalt. Opera krever mindre kraft, og derfor ble maskinen piggere med en gang. Med andre ord så kan jeg leve litt lenger med datamaskinen, som ble bygget for meg av en svenske ved navn Jonas på Eidsvold. Maskinen min er ingen Dell, HP, Compaq eller andre sånne merker man finner i butikken, og det er nok også grunnen til at den funker nokså bra etter 10 år. Den er stabil og har aldri hatt noen større feil ved seg. Min nye datamaskin skulle også spesialbygges, og jeg har satt opp en liste på nesten 20 punkter som skal følges, men nå venter jeg litt og ser an.

Derimot kjøpte jeg en ny dataskjerm på Siba i Birsta. Den gamle holdt på å dø og hadde gjort det i et par år, men først nå fikk jeg fingern ut. Nå står det en 22" Benq widescreen HD skjerm på skrivebordet, og ja, det er blitt mer plass, både på skrivebordet og på skjermen. Det er ikke den "værste" skjermen man kan kjøpe, men siden jeg hverken spiller spill eller ser film på datamaskinen, trenger jeg bare en vanlig kontorskjerm. Nå kan jeg endelig se verden med "friske øyne"!

I uka som kommer skal jeg bytte bremseklosser, bremseskiver og støtdempere på bilen. Tidligere i år har jeg montert nytt eksosanlegg. Dette kostet også penger, så kanskje påvirket det datakjøpet litt. Isåfall ble Opera en billig (gratis) løsning enn så lenge.
 

3 kommentarer:

morsan' sa...

Så økonomisk du er Glenn...vurderer ting så nøye...det gleder meg å høre ;-))

John sa...

Et annet enkelt triks får å få en pc til å føles litt raskere er å skru av eyecandy i operativsystemet, spesielt animering av vinduer og det som går på slide og fade.

..og enda en skjerm blir dobbelt så bra :)

Glenn sa...

@ morsan; penger er jo til for å brukes. Hadde jeg ikke reparert bilen for 12.000 kr i år hadde jeg kjøpt ny PC for de samme penga i steden.

@ John; all eyecandy ble slått av for 9 år siden, tror ikke det er mer å hente der.