søndag 4. desember 2011

Julemarked

Den første helga i desember er det alltid julemarked på Norra Berget, en av de to fjelltoppene som omkranser Sundsvall. Selv om det ikke er kommet snø ennå, gikk turen i dag til markedet for å se om det var noe interessant der. Man kunne jo kanskje finne en julegave eller to, eller noe man selv vil ha.

Det som det så ut til å gå mest av, var hjemmelaget sennep og strikkede vanter. Annenhver bod hadde dette, i tillegg til ulike typer brød, lefser og godteri. Det meste er enten hjemmelaget eller laget av små lokale produsenter, f.eks. bønder med eget bakeri. Ellers var det mye julepynt, stearinlys og juggel, som man ikke vet om er koselig eller dustete.

Smaksprøvene hagler, alt fra pølser og sylte til marmelade og knekkebrød. Problemet med smaksprøver er ofte at man begynner å prate med selgeren, og da føler man at man må kjøpe noe, ellers er det uhøflig å bare gå derfra. Så jeg prøver å unngå smaksprøver, så lenge jeg vet at jeg ikke skal kjøpe noe. Hjemmelaget konfekt for eksempel, det kan jeg lage selv og da lar jeg meg ikke lure til å smake på noe fra bodene.



De fleste julegavene som ble innkjøpt fantes i en butikk som holder til i et gammelt hus. De har åpent året rundt men også der var det mye sennep, marmelade, gløgg og stearinlys. Men noe sennep ble det ikke kjøpt i år!
   

Ingen kommentarer: