lørdag 24. mai 2008

30 dagers returrett

Hey,

De siste par ukene har jeg vært på jakt etter en ny DVD-recorder. Altså en digital videospiller/opptager. Jeg kjøpte min første i 2005, en Toshiba XS34 til 5000 kr. Den har alltid vært litt kresen på platene man brenner på, og det har tidvis vært veldig irriterende å brenne ut ting. "Nå er det error igjen" har Leelene ropt utallige ganger.

Så nå, etter 3 år, er det på tide med en ny. Tre år er lenge for et digitalt produkt.

Men det var ikke så lett.

Skal man kjøpe noe som koster noe i dag, sjekker man jo info på nettet. Å skaffe seg tekniske data om de ulike modellene var ikke vanskelig, sånt finnes over alt. De fleste DVD-recordere har omtrent de samme funksjoner og prinsipper. Det som skiller dem ad er brukervennlighet og hvordan funksjonene fungerer. Eksempel; man kan slette deler av et opptak, f.eks. reklamepause. Men
hvordan man sletter en bit av et opptak, er ofte ulikt. Derfor ble jakten nettopp en jakt, ikke bare et kjøp.

I Sverige er det slik at de fleste elektrobutikker lar deg kjøpe et produkt og returnere det innen 30 dager hvis du ikke er fornøyd, uansett årsak, og pengene tilbake. I Norge har Elkjøp det samme tilbudet, men jeg vet ikke hvor vanlig det er i de andre kjedene. Men jeg utnyttet denne såkalte garantien så mye jeg kunne, ettersom det å kjøpe DVD-recorder kan være innviklet når man har endel krav. Min gamle Toshiba har nemlig veldig mange fine funksjoner og muligheter i programvaren sin. En DVD-recorder er i prinsippet en PC, og som vi alle vet har PCer ulike programmer som gjør helt forskjellige ting, og noen gjør det bedre enn andre. Jeg ville jo ikke "bytte ned meg" som svenskene sier. Man forventer at digital teknikk blir forbedret på 3 år.

Men icke! (som man også sier her borte.)

Først gikk jeg til MediaMarkt, en tysk elektrokjede som har en gigantisk butikk i Birsta, et stort shoppingområde med masse varehus. Ikea, Jysk, byggevarer, bildeler, alt du kan tenke deg innenfor 1000 meter i hver retning. På MediaMarkt kjøpte jeg en Philips 3595H. Stor harddisk på 250 gb, 90 mer enn på min gamle. Men helt håpløs programvare som manglet flere vesentlige funksjoner. Skal ikke gå i detalj, men jeg sier bare; hold deg unna 3595H. MediaMarkt ga meg pengene tilbake uten knussel.

Deretter gikk jeg til Elgiganten, som er svenskenes Elkjøp. Kjøpte der en Toshiba XS27, en nyere verson av den jeg hadde fra før. Ettersom min gamle Toshiba var så bra, tenkte jeg at XS27 var en forbedring. Men neida. Faktisk var dette et merkbart tilbakesteg. Ifølge en annen Toshiba-bruker på nettet, som jeg pratet med i etterkant, hadde "den gamle XS34 med avanserte funksjoner ikke solgt så bra". Hæ??!!?! Vil ikke folk ha bra ting? Elgiganten ga meg pengene tilbake uten knussel.

Så bar det til OnOff. Der hadde de en Samsung
HR755 med stor harddisk til en bra pris, rundt 3000 svenske kr. Ettersom vi i huset allerede har en Samsung digitalboks for kabel-TV (44 kanaler) som fungerer helt greit, tenkte jeg at Samsungs DVD-recorder også kunne være bra. Den var helt grei, men ikke noe framskritt og definitivt ikke like bra eller bedre som Toshiban. OnOff ga meg pengene tilbake uten knussel.

Så gikk turen til Siba, den røde elektrobutikken. Der hadde de en Panasonic som jeg hadde tittet på og ville prøve, men den dagen jeg besøkte butikken hadde de ikke akuratt den modellen på lager. Jeg fikk derfor tips om en Sony HX750 som skulle være bra. Selgeren hadde også litt peiling på funksjoner og brukervennlighet, i motsetning til selgerne i alle de andre butikkene som overhodet ikke kunne noe om produktet. Jeg irriterer meg grønn at butikkselgere ofte ikke kan noe om det de skal selge. De kan knapt lover og regler. Derfor var det et pluss og litt avgjørende av Siba-selgeren hadde litt peiling. Jeg tok Sonyen med hjem.

Og ja, den var helt klart den beste av de fire jeg hadde testet. Leelene var nå mektig lei av å fly i elektrobutikker og høre meg gnåle om manglende redigeringsfunksjoner og andre nerdete detaljer som skal finnes i en DVD-recorder. Nå har jeg brukt Sonyen i ca 2 uker og den fungerer meget bra. Den mangler bare to ting som min kjære Toshiba kunne gjøre, men de manglene kan man leve med. Til gjengjeld er det et par ting som går bedre med Sonyen, spesielt brenning, så Leelene er fornøyd med at jeg bruker mindre tid på "å knäppa på burken" og at innspilte ting blir fortere borte.

Hadde ikke Sony fra Siba funket, hadde jeg også Expert, Euronics og Elon i bakhånd + en masse nettbutikker.

Poenget med alt dette er som følger:
  • Stol ikke på selgere i elektrobutikker som selger kjøleskap, TVer, vannkokere og datamaskiner under samme tak
  • Teknikk utvikles ikke alltid til det bedre, så test først
  • Kjøp bare der du får returgaranti, eller skaff det hvis det ikke tilbys i utgangspunktet
  • Med digital teknikk kan og skal man forvente å få i både pose og sekk
  • Vær tålmodig med kjærester som ikke forstår vitsen, og forklar hvorfor man jakter og leter og hva som er målet (bestikkelser kan lønne seg, Leelene fikk f.eks. sett Grand Prix-helten Johnny Logan live en gang vi var i Birsta)
Dessuten er det jo moro at svenske kroner er verdt 15% mindre enn norske penger. Når jeg kjøper noe som koster 100 svenske kroner og betaler med norsk Visakort, så går det bare 85 norske kroner ut fra kontoen. På Sonyen fikk jeg nesten 600 kr i "rabatt" pga kronekursen!

Ingen kommentarer: