tirsdag 1. desember 2009

1. desember

For to dager siden var det første advent. Vi tente ikke lys, men spiste en god hjemmelaget eplepai i steden (jo forresten, vi tente et dusin telys, det var koselig... men varmt!). Leelene hadde fått i oppdrag å finne fram julepynten, men av en eller annen årsak skjedde ikke det. Kanskje brygget hun på noe, for i går fikk hun en kraftig forkjølelse, som hun sliter med i dag også. Jeg pakket henne inn i et pledd og serverte noen sjokoladebiter, og det hjalp nok, for i kveld fikk hun nok energi til å le av gutta i Top Gear (et tullete bilprogram fra BBC). Ellers har hun disse to dagene bare hvilt seg. Jeg føler meg slapp selv, nermest i feriestemning faktisk......

I dag er det første desember. Ingen gevinst i kalenderen (ja, jeg er 35 år men mamma sender en kalender hvert år) men det har kommet noen fjoner snø, så den rette julestemningen er på vei. Synes snøen har uteblitt lenge i år, men det er prisen for å bo langs kysten.

Vi er ca halvveis med julegavene. Får se om vi orker å slepe oss ut til Birsta en dag og kjøpe resten. Hvert år blir det vanskeligere å finne på noe smart å gi bort, men også vanskeligere å ønske seg selv noe. Det er vel ikke lenge før jeg må ønske meg fred i verden, snille barn og god helse jeg også!

I morgen onsdag skal Leelene til tannlegen i Kvissleby, det er en tyggetann som banker og svir. Akuratt nå er det 5-6 måneders ventetid på tannlegetimer på de offentlige tannlegekontorene, men heldigvis var det mulig å klemme inn en akutt time i nabobygda (der vi som oftest handler på fredager) på kort varsel. I Sverige må man i prinsippet betale all tannlegebehandling selv, men ungdom opp til 29 år får 300 kr i støtte fra staten per år. Leelene brukte ikke sin støtteordning i fjor så hun kan få 600 kr tilsammen i år. Men det er en mager trøst, for tannbehandling kan bli dyrt. Det er absolutt ingen som forstår hvorfor ikke tannbehandling er en del av folketrygden, untatt politikere.

Ingen kommentarer: