søndag 6. desember 2009

6. desember

I dag er det søndag 6. desember. Ingen gevinst i kalenderen i dag heller, men vi sparer opp snømannfigurer til 100.000 kroners gevinsten. Så langt har vi fem, men vi må ha 11.

Denne helgen er det julemarked på Norra Berget. Vi har vært der en gang før, men det tynne snølaget som kom fredag har regnet bort, så det er mørkt og utrivelig ute, og ingen julestemning. Dessuten er vi begge litt slitne og stressa, så vi dropper julemarkedet i år. Det er dessuten mer miljøvennlig å bli hjemme enn å kjøre bil, hehe. Leelene ligger akuratt nå i sofaen og ser gamle episoder av Star Trek fra 60-tallet; passelig sløv søndagstidsfordriv. Jeg vurderer å hoppe i badekaret.

Vi gjorde en blodsukkertest i dag. Det er litt interessant å sammenlikne blodsukkeret hos en frisk person og meg. Ved 3-tiden spiste vi litt sjokoladefugde (uttales "fødsj"), Leelene litt mer enn meg. Fudgen inneholder mye sukker, så det er en god ting å teste med, ettersom det i teorien skal gi tydelig utslag på blodsukkeret. Før testen hadde Leelene et blodsukkernivå på 8.3 og jeg hadde 8.2. Det er litt høyt for en frisk person, men frokosten hadde vel gjort sitt. To timer etter fudgen hadde vi blodsukkernivå på 7.1 (Leelene) og 6.8 (meg). Vi var litt overraska over at det hadde gått ned såpass mye, tross alt skal sukkerbasert godteri gi mye økning, men tydeligvis har Leelenes bukspyttkjertel pumpet mye insulin ut i blodet, og mitt kunstige insulin gjør også jobben sin. Jeg gjør ikke sånne nøyaktige tester hver dag, men innimellom, for å se at ting virker som det skal. Om to timer skal jeg måle igjen, før neste måltid, for å se at dosen insulin (45 enheter) også er bra over flere timer.

Til middag i kveld skal vi ha fläsklägg. Det er et lårstykke fra gris som inneholder bein. Jeg regner med at vi hiver den i ovnen og steker den som en skinkesteik. Enkelt, godt og mye mat for pengene - kilopris 29 skr (ca 25 skr) - med poteter og erter til. Mat som lager seg selv er aldri feil :-)

1 kommentar:

mamma sa...

wow...så mange snømenner...det ser ut som dere er i en stim...hi hi..